Tuesday, 8 April 2014

Peaches Geldof Found Dead

Peaches Geldof, daughter of Bob Geldof and Paula Yates, has died, aged 25 on 7 April 2014.

The journalist and TV personality was found dead at her home in Kent, United Kingdom at around 1.35pm and the cause of her death is not yet officially known, how the ambulance services have described it as "sudden death".

"Police were called to an address in Wrotham, Kent, following reports concerning the welfare of a 25-year-old woman," ambulance services said in a statement. "The woman was pronounced dead at the scene by South East Coast Ambulance Service.

"At this stage the death is being treated as unexplained and sudden. They are now working to establish the circumstances surrounding the death."

Peaches and her son

Peaches with baby Phaedra

How tragic Peaches Geldof, the original wild child turned doting mum, spent her life fighting the demons of her fractured childhood.

  • Admitting to taking drugs, Peaches said: 'It's something people go through in their lives'. 
  • She was pictured following a 'heroin'-addled 'one-night stand' with a stranger in November 2009
  • The daughter of Sir Bob Geldof and Paula Yates told how their divorce shattered her world
  • She said of her mother's heroin overdose when she was 11:  'I didn't grieve. I didn't cry at her funeral. I didn't start grieving for my mother properly until I was maybe 16.’
  • Her youngest son Phaedra will turn 1 on April 24 - on her mother's birthday
  • Speaking about her children: 'Even if it’s an archaic idea I want them to have a mummy and daddy together for ever. It’s a commitment. I want to be a good wife, a good mother, a good person'
It is the last sentimental picture posted online by Peaches Geldof just hours before her death aged 25 that sums up her short and tragic life.

Nestled in the arms of her mother, Paula Yates, a young Peaches, with a red bow tied in her tousled blonde hair, gazes up as at the camera as Paula gives a small smile.  The caption reads simply: ‘Me and my mum’.

The loss of Paula from a heroin overdose when Peaches was just 11 in 2000 was the catalyst for an uncertain and precarious life dogged by allegations of drug abuse that only seemed to be finally stable when she gave birth to her own little boys and married musician Thomas Cohen.

Devastating: Just a day before her death, Peaches Geldof tweeted a picture of her as a little girl with Paula Yates, with the simple caption 'Me and my mum'
Tragic: Peaches Geldof cradled as a baby in her mother Paula Yates' arms as her father Sir Bob Geldof and sister Fifi look on in 1989

Peaches Honeyblossom Michelle Charlotte Angel Vanessa Geldof  was born on March 13, 1989, in London, the second daughter of Boomtown Rats star Sir Bob Geldof and his then wife, TV presenter Paula Yates. 

She was six when her mother left Boomtown Rats star Sir Bob for INXS singer Michael Hutchence. They divorced in 1996.  In a revealing interview with Elle magazine in 2012, Peaches described the change in her mother after the split, admitting: ‘The transition of my mother who was amazing, who wrote books on parenting, who gave us this idyllic childhood in Kent; and who then turned into this heartbroken shell of a woman who was just medicating to get through the day.

‘On top of that, there was my father who was very embittered and depressed about it and for us children, an environment that was impossible, veering between a week with my mother that was complete chaos, and then with my father, which was almost Dickensian – homework, dinner, bed –because he was trying in his own way to combat what was going on at my mother’s.’
Australian rockstar Michael was found hanged in a hotel room in Sydney in 1997, and three years later Paula died from an accidental heroin overdose aged 41.

Live Aid founder Sir Bob was left to look after Peaches and her sisters Fifi Trixibelle and Pixie, as well as Tiger Lily, Paula’s daughter by Hutchence.
As Peaches said, she remained unable to come to terms with her mother’s death for several years.

‘I remember the day my mother died, and it's still hard to talk about it. I just blocked it out. I went to school the next day because my father's mentality was 'keep calm and carry on', she said.

‘So we all went to school and tried to act as if nothing had happened. But it had happened. I didn't grieve. I didn't cry at her funeral. I couldn't express anything because I was just numb to it all. I didn't start grieving for my mother properly until I was maybe 16.’

Peaches admitted to heavy drinking and taking drugs herself as a teenager, but insisted that she had always used the memory of her mother to stop her spiralling out of control.  She said: ‘I did experiment with drugs, I did get drunk and go to parties, but I was never that wild. 

‘I could have been, I could have let myself spiral but all the time I remembered what happened to my mum.’

But despite her comments, in her bleakest teenage days, Peaches faced allegations of shoplifting and drug abuse and it was feared she would follow in her mother’s tragic decline.

Happy family: Peaches Geldof said her world ended when her parents divorced. She's seen here holding her dad Sir Bob Geldof's hand at EuroDisney in April 1992.

Grief: Peaches Geldof said of her mother's death: 'I didn't cry at her funeral. I couldn't express anything because I was just numb to it all. I didn't start grieving for my mother properly until I was maybe 16

On April 12 2012, she became a mother to her son Astala with Thomas Cohen, the lead singer of S.C.U.M, whom she married in a lavish ceremony in September 2012, covered by Hello! Magazine.

Wearing a crown of daisies and an ethereal lace gown, Peaches looked every inch the fairy-tale bride.

The young lovers married in a unique ceremony in the Kent country estate of Sir Bob, Davington Priory , and was described by Peaches as 'a country wedding meets Shakespeare’s A Midsummer Night’s Dream'.

Giving his father of the bride speech, Sir Bob quipped that it was a ‘relief’ to see his daughter married off, adding: 'It's a beautiful day, in all senses of the word. I am happy for them. I love seeing people in love.'

The occasion was also laced with some sadness as it was same church where her late mother, TV presenter Paula Yates was laid to rest in 2000, and where her parents had their marriage blessed in 1986 after tying the knot in Las Vegas.

In an interview with Hello magazine, Peaches said: 'I feel her presence all the time but especially today. Mum loved family celebrations and she would adore Tom and the fact that we’ve married here.I know she is watching over me and feeling so happy for us.'
Talking of her new family life, Peaches said of Astala: "His birth was like a rebirth for me, and I honestly never thought anything in my life would ever be good. I’m obsessed with getting it right. 

'The second I held him it was like this missing piece of my life being put into place; everything started to heal.'

She added: 'The very worst thing that happened to me started with my parents’ divorce, it really affected the rest of my life. 

'Even if it’s an archaic idea I want Astala to have a mummy and daddy together for ever. It’s a commitment. I want to be a good wife, a good mother, a good person.'

Happy family: Peaches had finally found happiness with her husband two boys

She went on to give birth to her second son, Phaedra, who will turn one on April 24 – on what would have been Paula’s 54th birthday. 
‘I couldn't help feeling mom must have had a hand in it,' she mused.

The last few years made it clear she was a wild child no more. Although she remained almost scarily thin, her Instagram and twitter feeds were filled with pictures and videos of her young family and treasured dog Parpy.

The saddest thing is that she will never get to give her children what she most wanted – a safe and secure childhood. 

But as her husband Thomas said today: 'My beloved wife Peaches was adored by myself and her two sons Astala and Phaedra and I shall bring them up with their mother in their hearts everyday. We shall love her forever. Thomas, Astala and Phaedra Geldof-Cohen.'

Source : Hellomagazine & Sara Nathan, Daily Mail, UK

Monday, 7 April 2014

Sifat Isteri Yang Dibenci Suami


Dalam hidup berumahtangga kita tak lepas dari berlakunya salah faham, tidak puas hati, kecil hati etc....tapi semua tuh lumrah hidup sebagai suami isteri...sedangkan lidah lagi tergigit...tak gitu?  Dua manusia yang tiada ikatan bersatu...tentunya payah dan sukar untuk masing-masing mengadaptasi atau menerima sikap & sifat pasangan...tetapi kita kena terima dan berusaha untuk mengubah sikap atau sifat yang buruk diri dan pasangan ....bukan dengan paksaan tapi dengan kesedaran.  Usaha disertakan dengan doa , of course.

I sendiri pun tak terlepas dari keadaan di atas...the first 3 years adalah penuh dengan merajuk, menangis hahahaha....sekarang nih alhamdulillah dah hampir 15 tahun bersama. Lebih mengenali suami, begitu juga suami, lebih memahami i. Jika tak puas hati, i pujuk diri lah...sebab i pun tak sempurna...masih banyak kekurangan dan kelemahan...! Tak der lah macam memula kawin dulu hahaahha.  Sekarang nih kalau i salah cecepat ler i pujuk...nama pun manusia ya tak! Kita tak sempurna tapi berusaha untuk lebih baik dari kelmarin, In Shaa Allah.

Huih melalut panjang pulak i. Hari nih i nak kongsi article pasal Sifat Isteri Yang Dibenci Suami....dah lama terperam dalam notebook. Entah sapa hantar melalui email few months back...email pun i dah delete.


KUNCI utama rumah tangga bahagia adalah adanya saling cinta dan kasih sayang antara suami dan Isteri. Suami akan menghargai dan memberikan segenap cinta dan kasih sayang kepada Isterinya, jika kaum wanita pun memberikan cinta dan penghargaan kepada suaminya. Demikian pula sebaliknya.

Agar Isteri tidak kehilangan rasa cinta dan rasa hormat suaminya, maka seorang Isteri harus mengetahui dan menjauhi sifat-sifat wanita yang dibenci suami. Di antara sifat-sifat tersebut yang paling menonjol, sebagaimana ditulis Shabah Sa’id dalam bukunya Az-Zaujah Al-Mubdi’ah wa Asrar Al-Jamal, antara lain:

1. Isteri yang sibuk dengan dirinya sendiri.

Isteri seperti ini biasanya menjauhi segala urusan suami, dan lebih mementingkan urusan serta kegemarannya sendiri. Pada dasarnya, Isteri seperti ini merasa bahagia setiap kali dia dapat menyendiri, serta dapat menjaga segala apa yang dia dengar, dia lihat, dan dia sentuh untuk diri sendiri. 

2. Isteri yang suka mendominasi.

Isteri seperti ini adalah Isteri yang mengabaikan kewujudan suaminya. Kerana dia selalu tidak meminta pendapat suaminya, atau tidak melibatkannya dalam urusan keluarga. Dia sentiasa menjalankan sendiri segala urusan keluarga dan urusan rumah dengan tanpa mendapatkan pandangan suami.

Di sini, seorang suami akan merasakan jati dirinya telah hilang, sebab yang dapat dia lakukan untuk kebaikan rumah atau anak-anaknya hanya menyerah saja, atau mengabaikan dirinya. Lelaki seperti ini, jika tidak memisahkan dirinya dari Isteri seperti itu, biasanua dia dia akan berusaha mencari, atau mendapatkan apa yang dia inginkan selama ini dari wanita lain.

3. Isteri yang gemar berdusta.

Salah satu hal yang mesti dimiliki dalam hubungan pernikahan adalah unsur kejujuran dalam segala hal. Ini mengingat, kejujuran merupakan salah satu pilar ketenteraman dan kebahagiaan. Di luar sana terdapat banyak wanita yang gemar berdusta. Mereka menjadikan dusta sebagai hobi atau sebagai dalih kerana takut sesuatu. Namun apa pun alasannya, dusta dan tipu daya adalah dua hal yang paling dibenci kaum lelaki. Meskipun kekadang seorang lelaki menerima tindakan dusta dari Isterinya kerana satu atau lain hal, namun penerimaan seorang suami terhadap sifat buruk itu biasanya disertai dengan pandangan meremehkan.

4. Isteri yang kejam

Isteri seperti ini adalah Isteri yang begitu mudahnya memberikan hukuman kepada suaminya, ketika suaminya melakukan suatu hal tertentu. Isteri seperti ini terus-menerus meresahkan suaminya, sebab sifat permusuhannya tersebut. Selain itu, Isteri seperti ini akan terbiasa mengeluarkan kata-kata pedas, keras, dan kasar kepada jiran tetangga, rakan-rakan, dan anggota keluarganya. Isteri yang kejam, tentunya menimbulkan banyak masalah bagi suaminya, bahkan bagi anak-anaknya pula. Sehingga tertanam dalam jiwa anak-anaknya sikap tidak senang dan akan menjauh dari ibunya.

5. Isteri yang menyulitkan.

Wanita seperti ini sudah terbiasa hidup dalam suasana kehidupan yang penuh dengan perilaku buruk, gejolak rumah tangga, senantiasa menciptakan benih-benih perselisihan. Sebab setiap kata yang terlontar dari mulut suaminya yang berisi perintah terhadap hal penting yang mesti dilakukan Isterinya, ternyata Isterinya malah menepis semua perkataan suaminya dan menolak bertanggungjawab atas hal itu. Sehingga seringkali dia menciptakan kesulitan dan menyemarakkan pertikaian antara dirinya dengan suaminya. Dalam keadaan demikian, suami lebih mengutamakan untuk menjauh dari rumah, atau barangkali dia akan tetap di rumah dan ikut-ikutan dengan sifat buruk Isterinya.

6. Isteri yang pasif.

Isteri semacam ini akan membiarkan dan menyerahkan segala urusan kepada suaminya, sehingga suaminya menjalankan seluruh urusan keluarga dan rumah tangga. Peran Isteri hanya terbatas menjalankan instruksi-instruksi suaminya. Dia senantiasa menyerah dalam segala hal, seakan-akan dia menuntut suaminya agar lebih berkuasa dengan tanpa berusaha menunjukkan perannya atau keberadaannya sedikit pun terhadap suaminya, padalah dia adalah pasangan hidup bagi suaminya.

7. Isteri yang keras kepala.

Isteri seperti ini adalah Isteri yang keras kepala dalam segala hal, dan dia terus berlindung di balik sifatnya yang keras kepala itu. Sebab dia mendapatkan kenyamanan pada dirinya ketika dia bersikeras mengikuti pendapatnya, sekalipun itu salah. Di samping itu, melalui cara itulah dia mendapatkan kepuasan diri. Misalnya, andai suaminya menginginkan satu jenis makanan, dia terus-menerus menyiapkan jenis makanan lainnya, sekalipun sebenarnya jenis makanan itu juga tidak disukainya. Wanita semacam ini adalah wanita yang paling dibenci kaum laki-laki.

8. Isteri yang menggemari rutin .

Isteri semacam ini adalah seseorang yang menganggap bahawa pernikahan adalah perkara terakhir dalam kehidupannya. Sebab segala impian dan keinginannya telah dipendam selepas bernikah. Menurutnya, setelah bernikah tidak ada lagi keinginan dan impian. Dengan begitu, dia beranggapan bahawa hari ini sama dengan hari kemarin, dalam erti kata yang lain bahawa segala sesuatu dalam kehidupan pernikahan hanya penuh dengan rutin yang teratur dan mendatar. Tiada lagi kejutan untuk suami yang boleh menyemarakkan hubungan.

Perkara-perkara diatas adalah antara sifat-sifat Isteri yang dibenci kaum suami. Oleh karena itu, hendaknya para Isteri berwaspada dan ambil iktibar dengan menjauhi sifat-sifat di atas, demi meraih kebahagiaan dan ketenteraman kehidupan rumah tangga. 

Friday, 4 April 2014

Tazkirah Jumaat 07 - Larangan Melihat Aurat Wanita


Semoga kita semua mendapat manafaat daripada artikel di bawah, In Shaa Allah.  Semoga kita terus berusaha untuk menjadi yang lebih baik dan mengikut serta mematuhi syariat yang telah ditetapkan ke atas kita sebagai seorang hamba Allah s.w.t.


Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari Abu Said Al-Khudri, Rasulullah S.A.W bersabda, “Seorang lelaki tidak dibolehkan melihat aurat lelaki lain dan wanita melihat aurat wanita. Dan tidak boleh seorang lelaki tidur dalam satu selimut dengan lelaki lain begitu juga dengan wanita”.

Imam Nawawi mengatakan ia merupakan larangan haram hukumnya apabila di antara keduanya tiada pemisah. Ia menunjukkan larangan penyentuhan aurat antara bahagian tubuh baik lelaki mahupun wanita. Hal itu telah menjadi kesepakatan para ulamak. Banyak orang menganggap ia suatu perkara remeh di mana ramai orang yang mandi dalam satu bilik mandi. Kerana itu, hendaknya setiap orang menjaga pandangan, tangan dan anggota tubuh dari aurat orang lain, serta memelihara auratnya jangan sampai dilihat dan disentuh orang lain. Dan apabila melihat orang yang mengabaikan hal itu, maka hendaklah mereka menjauhi dan memperingaatkannya.

Larangan ini juga merangkumi tidur seorang wanita dengan wanita lain dalam satu tempat tidur tanpa berpakaian sehingga mengakibatkan aurat kedaunya tersentuh atau terlihat. Ia termasuk dalam perbuatan haram dan merupakan langkah awal kepada perkara maksiat.

Batasan aurat yang harus ditutupi oleh wanita Islam bagi wanita Islam lain adalah dari pusat hingga ke lutut. Manakala dengan wanita bukan Islam pula sama seperti aurat wanita dengan lelaki yang bukan mahram.

Tetapi banyak wanita yang menganggap perkara ini remeh atau tidak mengambil tahu langsung. Banyak terjadi seorang wanita Islam dengan tidak malu membuka auratnya dihadapan teman baiknya kerana menganggap mereka bersamaan jantina. Bukan mustahil juga ada dikalangan mereka yang membantu rakannya mencukur bulu kakinya bahkan bulu kemaluannya.

Semua itu merupakan perbuatan yang jelas dilarang syariat. Wanita mengangkat darjat wanita di tempat yang tinggi. Bukan sekadar di hadapan lelaki bahkan di kalangan kaum sejenis mereka juga mempunyai adab-adab yang perlu diikuti.

Source: al-Muslimah, BIL 228, SAFAR – RABIUL AWAL 1432 / Pic : Credit to Desert-Winds

Tuesday, 25 March 2014

Update - #MH370


Sayu hati nih bila mendengar press conference by our PM last night mengenai #MH370. "This is a remote location, far from any possible landing sites.  It is therefore with deep sadness and regret that I must inform you that, according to this new date, flight MH370 ended in the southern Indian Ocean"....and it was announced on my birthday!!!! Sedihnya. For many years to come i pasti akan teringat saat dan ketika ini.  

Tak dapat nak bayangkan mcm mana perasaan kaum keluarga yang terlibat. Kita pun sedih...apatah lagi mereka :( Semoga terus tabah.

Update ~ Ini apa yang i rasa. Kata-kata sahabat acikidah juga ada betulnya.

Selagi belum dijumpai wreckage atau tempat terhempasnya MH370, harapan masih ada.....jadi marilah kita berdoa dan melakukan sembahyang hajat semoga ditunjukkan jalan dan dipermudahkan segala usaha yang sedang dilakukan oleh semua pihak yang terlibat dalam pencarian.

Dengan ini, i gantikan semula dengan gambar PrayforMH370.

Cuti-cuti Give Away


Mulanya ingat nak buat entry pasal MH370....tapi hati nih sayu lah pulak.  Bila nampak kat blog Acikidah pasal Cuti-cuti GIVE AWAY yang dianjurkan oleh blogger Fiza nih, nampak menarik sbb simple syarat-syarat penyertaannya. Ini kira kali pertama lah i menyertai GA contest nih...Ok, jom mula.

Cuti-cuti Give Away Fiza

Fiza akan bercuti di Bali :)