>

Friday 1 November 2013

Tazkirah Jumaat 02 - Doa Keluarga

Assalammualaikum W.B.T,

I nak kongsi satu tazkirah ringkas yang dihantar oleh my sister melalui email May lepas. Dato Dr. Fadzilah Kamsah pernah berkata " setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu ( tak kira masih hidup @ mati ) nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu..."

Di dalam Surah Al-Isra, ayat 24 ada dinyatakan "Dan rendahkanlah diri kamu terhadap mereka berdua kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah untuk mereka, dengan berkata: "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil." 




Berdasarkan Hadith Nabi
  • "Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari"
  • "Apabila meninggal seseorang itu, maka terputuslah segala amalannya, melainkan tiga perkara iaitu sedekah jariah yang berterusan memberi manfaat, ilmu yang memberi kebaikan diajarkan kepada orang lain dan anak yang soleh yang sentiasa mendoakan kebaikan kepada kedua ibu bapanya." 

Kesimpulan
  • Jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah tiada )
  • Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar mereka berubah)
  • Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah
  • Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. ..tadah tangan dan bayangkan wajah kedua orang tua kita , termasuk guru2 kita dan mereka yang banyak menolong kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)
  • Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh Allah

Sebagai anak, wajib kita mendoakan kedua ibu bapa, menjaga hati dan memberikan yang terbaik untuk kesejahteraan mereka. Kebaikan dilakukan anak terhadap ibu bapa sebenarnya amat kecil. Kita sebagai anak tidak akan termampu untuk membalas jasa ibu bapa sepenuhnya biarpun kita berbakti sepanjang hayat. Doakanlah mereka walaupun mereka telah tiada.

Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris yang boleh menyebabkan kita jatuh dalam kategori syirik....Apa yang kita perlu lakukan ialah mendoakan ibu bapa kita setiap hari. Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita dapat dari Allah (e.g. makan, kesihatan, ilmu dsb nya..)

Semoga entry hari ini sedikit sebanyak memberikan manfaat kepada yang sudi membaca, Insyallah.

2 comments: